zambia-zuidafrika.reismee.nl

Valley, Kerkdienst, wegbrengen 2 meiden en Zwah.

Zaterdag 10 augustus

Vanmorgen lekker uitgeslapen (was om 6.00 uur al weer wakker). Na een lekker ontbijt eerst eens koffie gedronken, en daarna boodschappen gedaan.

In de loop van de middag zijn we samen met Zwah op bezoek geweest bij Nonto in de Valley. De weg ernaartoe is elke keer weer een uitdaging, smalle wegen met haarspeldbochten, en steile afdalingen. Bij haar huis werden we welkom geheten, en kregen een glas drinken aangeboden. We hebben daar kennis gemaakt met de cultuur van hun. Een neef kwam langs, met een auto waarvan de installatie duurder is dan de auto zelf. Een lawaai kwam eruit. Whoooohw. Het huisje waar ze in wonen is klein. Te klein voor de familie. Daarom zijn ze stapje bij stapje bezig om een nieuw huis te bouwen, waar ze met z’n allen in kunnen wonen.

De één na jongste kind was niet thuis, zij kreeg extra bijles omdat ze mee doet met een spellingswedstrijd. We hebben ondertussen wat verteld over waar we vandaan kwamen en wat we hebben gedaan tijdens deze vakantie.

Onze diner bij Nonto bestond uit Zulu brood met een warm gerecht, wat heerlijk was. Toen het donker werd zijn we terug gegaan naar GGA.

’s Avonds een aantal jongens uitgenodigd om de avond mee door te brengen. Gezellig een film gekeken met chips en pinda’s. We hoorden later dat ze erg hadden genoten. Zwah verteld ons dat ze hem hadden verteld: we kregen koffie en cola met chips en pinda’s. een film gekeken. Nadat zij naar hun eigen gebouw zijn gegaan, hebben wij onze bedden maar eens opgezocht. Morgen 9 uur klaar staan, om naar de kerk te gaan. Een echte Zulu dienst bijwonen.

Zondag 11 augustus

Vanmorgen om 9 uur vertrokken met Zwah om naar een Zulu kerk te gaan. Een neef van Zwah, die wij in 2015 ook ontmoet hebben, heeft ons uitgenodigd om de kerkdienst bij te wonen.

Aangekomen bij de kerk konden wij het zingen al horen. Het was een echte Zulu dienst. De kerk is één grote zaal met een podium en een spreektafel. Voor dat de dienst begon, werd er veel gezongen, en gedanst. De dominee heeft mij (Gert) voordat de dienst begon een aantal vragen gesteld, waar we vandaan kwamen, hoe groot onze kerk is, wat ons reden van bezoek was, etc. Na het zingen werd iedereen welkom geheten, in het bijzonder wij uit Holland. Hij heeft in het kort verteld waar wij vandaan kwamen, en hoe groot onze kerk is.

De preek ging over Daniël, en het vertrouwen wat Daniël had in God, en dat wij met al onze problemen bij de Here terecht kunnen.

Nadat de dienst ten einde was, vroeg de dominee of we nog even wilden blijven, hij wou graag een paar woorden met ons spreken. We kregen een glas drinken aangeboden, en hij vroeg ons om de kerk in onze gebeden te gedenken. Het gebouw waar de kerk is in gevestigd, is nieuw, de toiletten zijn er nog niet. Daar is nog geen geld voor. Bij het naar buiten gaan, werden we door veel kerkbezoekers aangesproken en werden de nodige handen geschud.

Buiten werden er meerdere foto’s gemaakt. Daarna zijn we vertrokken richting GGA.

Vanmiddag gaan wij Zwah naar Durban brengen, en 2 kinderen van GGA, (Amanda en Samkelo) brengen wij naar de school (internaat) waar ze op zitten.

Na de sandwiches genoten te hebben die Mama Shereen gemaakt heeft, hebben Aart en Gert Zwah en de 2 meiden weggebracht.

De meiden zitten op een internaat, en komen niet vaak naar GGA. Dit weekend waren ze teruggekomen, en moesten vandaag om 16.00 uur weer binnen zijn.

Onderweg naar het internaat toe, de echte township gezien, iedere keer stoppen bij een kruising, heel veel taxi busjes, veel mensen op straat, veel marktkraampjes gemaakt van takken en plastic. Ook veel rook en brandjes. Ook de Combi wasstraat was aanwezig. Voor ZAR 35,- wordt je auto schoongemaakt (€ 2,10). Auto’s met hoge lading wat niet op de juiste weghelft reed, werd door de politie op de juiste weghelft geleid, gewoon raampje omlaag, gebaren maken, en hup het rijdt weer door. Het is goed uitkijken, overal in Zuid Afrika lopen de koeien/ geiten, kippen en andere dieren op de weg. Ook de mensen lopen gewoon langs de kant van de snelweg. Alles is hier mogelijk.

Aangekomen bij de school, werd eerst gekeken of ze geen ‘verboden’ dingen bij zich hadden. Ja……. Een zak met snoepjes mocht niet mee. Deze werd afgegeven aan Zwah, en éénmaal door de poort weer teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar.

Eenmaal op het internaat, hebben wij de koffers / tassen met hun kleding naar hun kamer gebracht. Niet een kamer zoals wij die kennen, maar het is één grote ruimte ingedeeld in kamers van 6 x 3 m. een kamer voor 4 meiden. De muren zijn ongeveer 2 m. hoog. Met andere woorden…… een lawaai waar je U tegen zegt. Nadat wij de spullen hebben neergezet, hebben wij een rondleiding gekregen over het terrein. Ook hebben ze het e.e.a. uitgelegd hoe het werkt op de internaat.

Nadat wij afscheid hebben genomen, en ze ons hartelijk hebben bedankt, zijn we naar Durban gereden om Zwah af te zetten bij een lokale markt, wat ook een taxi standplaats heeft.

Daarna zijn we teruggereden naar GGA. Mandla één van de Zulu jongens hier op het terrein heeft ons de hele middag vergezeld. Hij vroeg of hij mee mocht.

Tijdens het avondeten kwam Sbo Zungu ons opzoeken, het was weer een goed weerzien, Hij bracht zijn zoon mee, en kwam met de auto.

Nadat we weer hebben bijgepraat, hebben wij hem nog wat kleding gegeven en een afspraak gemaakt wanneer we hem gaan bezoeken.

Als afsluiting van de dag nog een pilsje gedronken en naar bed gegaan. Morgen vroeg gaan de jongens aan het werk hier om de nodige reparaties uit te voeren, in de middag gaan we Gert jr. en Mirlin ophalen van de airport.

roelof

ik geniet van jullie verhalen bedankt daar voor