zambia-zuidafrika.reismee.nl

Zwah en de Braai

Vrijdag 16 augustus

Vanmorgen redelijk vroeg opgestaan, omdat we vandaag naar de universiteit van Kwa Zulu Natal gaan. Wout z’n vriend Zwah zit daar op school. We zouden al eerder daarnaartoe gaan, maar dat kwam qua tijd niet uit.

Maar voordat we vertrokken, moesten we eerst nog weer naar de Build-IT, om een aantal dingen terug te brengen, en de laatste materialen halen. O.a. een paar wc-brillen, lampen etc.

Mama Shereen had voor ieder van ons een lunch pakket gemaakt, netjes 6 broodtrommeltjes en een 10tal mandarijnen.

Na 2,5 uur en 180 km. verder kwamen we op de universiteit aan. Voordat we naar binnen mochten, moesten we ons inschrijven. Wat we kwamen doen en voor wie we kwamen.

Woooowwwwww, wat groot, het lijkt wel een stad, zo groot. Een eigen bank een eigen medisch centrum. We zijn er maar op gereden, en hebben bij het administratiekantoor Zwah gebeld. Zelf hadden we hem niet gevonden. Na 10 minuten kwam hij ons ophalen en heeft ons een gedeelte van de universiteit laten zien. Grote gebouwen waar de studenten hun kamer hebben. Er zijn gebouwen voor jongens en voor meisjes. De universiteit is zo groot, dat niet alle studenten op de campus kunnen wonen. Een groot aantal wonen daar buiten.

Vandaag is er op de campus ook een markt. Studenten die leren voor agrariër verkopen de verbouwde groenten en fruit op de markt voor studenten.

Op de campus is ook een winkel waar schoolspullen en andere materialen gekocht kunnen worden, ook voor levensmiddelen hoeven de studenten niet naar buiten.

Na een tijdje rond gereden te hebben, en de nodige foto’s te hebben gemaakt, zijn wij naar het appartement van Zwah gegaan. Elk appartement heeft 4 kamers, een douche ruimte en een toillet.

Per kamer is er plek voor 2 studenten. Ieder heeft z’n eigen bed een stoel en een plek om te studeren. In de gezamenlijke ruimte wordt eten gekookt. Zwah vertelde dat hij met z’n mede studenten in het appartement zelf voor het eten zorgt. Menig dame op de campus is jaloers dat ze dat kunnen, omdat ze zelf niet zo zelfstandig zijn. Ook hebben ze onderling afspraken gemaakt over het schoonmaken / schoonhouden van het appartement. Als er iemand gekookt heeft, dan ruimt hij zelf z’n spullen op en maakt de keuken weer schoon. Menig student in Nederland kan daar een voorbeeld aan nemen.

Nadat wij kennis hebben gemaakt met een aantal vrienden van hem, zijn we nog een gedeelte van de campus wezen kijken. O.a. een plek waar studenten die leren voor veehouder. Daar hebben ze koeien, geiten, schapen. Op een andere gedeelte een kippenschuur, de eieren die daar gelegd worden, worden weer op de campus verkocht.

Na weer verder gereden, zagen we een gebouw wat afgebrand was, tja…… als de studenten hun zin niet krijgen of iets niet voor elkaar krijgen gaan ze staken, en als dat niet helpt dan steken ze een gebouw in de brand. Zelf vind hij dat niet de oplossing. Maar met zoveel studenten zitten er altijd wel een groep bij die dit doet.

We hebben ook kennis gemaakt met Zwah zijn studiebegeleider, een hele aardige man, hij staat altijd voor hun klaar, ze kunnen hem altijd bellen / of langskomen voor hun vragen etc.

Nog even een leslokaal gezien, het leek wel een stadion, rijen stoelen en tafels van boven naar beneden, en daar een soort van podium.

Na afscheid te hebben genomen van iedereen zijn we weer vertrokken naar Cato Ridge. Om kwart over 5 aangekomen, en gauw de spullen klaargemaakt voor een braai.

Mama Shereen had het vlees voor ons klaargezet, ook hebben zij een Zulu brood voor ons gemaakt en een echte zulu saus.

Tijdens het klaarmaken van de spullen, komen we tot de ontdekking dat de 2 steaks die we hebben gekocht nog in de vriezer zitten. Eén van de jongens was er zo zuinig op dat hij dacht, het mut maar in de diepvries, dan kun wie d’r langer met doen.

Tja… dat gaat natuurlijk niet op. Odinkies een braai en geen steak. Dan maar wat langer wachten voordat het gaar is, maar gaar gaat die steak worden. En gaar werd de steak, heerlijk mals stukje vlees. Ook de rest was heerlijk, Het was wel apart om te braaien in het donker, met kaarslicht. Gaf wel een heel speciaal sfeer. De avond afgesloten met een borrel. Morgen naar Pieter Marritz Burg (PMB) om wat voor de kinderen te kopen.

roelof

wat een belefenis alles met alles ik beleef met jullie mee harteleke dank daarvoor