zambia-zuidafrika.reismee.nl

2 dagjes uit

Zondag 18 augustus

Na weer een heerlijk ontbijt gaan we vandaag een dagje weg met Nonto en haar 2 dochtertjes.

Om kwart voor 10 zou ze bij de plaatselijke Spar in Cato Ridge staan. Wij alsHollanders natuurlijk stipt op tijd. Maar geen Nonto en haar kids. Dan maar even een half uurtje wachten (de Afrikaanse tijd). Nog geen Nonto. Daar maar even contact zoeken. Ze stond thuis klaar te wachten op een taxi. Maar het probleem was het was zondag en dan was het moeilijk om een taxi te krijgen.Na wat heen en weer geappt te hebben, hebben wij maar besloten om nabijna een uur haar op te halen bij haar huis in de valley.

Vol goede moed en op aanwijzingen van Wout en Aart proberen haar huis te vinden in de valley. Het eerste stuk ging nog wel goed. Maar dan…… Dan maar weer appen en foto sturen waar wij stonden en op aanwijzingen van Nonto haar eindelijke gevonden. Onderweg hadden wij weer veel bekijks van mensen uit de valley.

Nu op naar Pieter Maritzburg. De kids waren eerst een beetje verlegen. De oudste dochter kon wel goed engels praten. Zij wordt dinsdag 10 jaar.

Daar lekker een kop koffie , chocolademelk met wat lekkers erbij gedaan. Het gebakje vulde zo goed dat niet iedereen het op kon. Dan maar de stukjes mee naar huis nemen. Wat hier in Afrika heel normaal is.

Aan het einde van de dag nog wat lekker gegeten met hun hebben wij Nonto en haar kids weer naar huis gebracht. De dochterjes hebben een hele leuke dag gehad.

Maandag 19 augustus

Vandaag gaan Mirlin en Henriette haar jurk ophalen in Durban die Nanah voor ons zou maken.

Eerst ’s morgens naar de build it in Hammersdale. Daar een paar douchegordijnen opgehaald (iets betere kwaliteit dan hier in Cato Ridge) een wat materiaal om een kastje te vervangen.

Het hout op maat laten zagen. Ze hadden hier een ontzettend mooi zaagtafel. Nu nog een blad voor het kastje. Er stond er wel een maar die had aan de zijkanten geen strip meer. Dan maar vragen of deze voor iets minder mee kon. Eerst even overleggen met de manager. Uiteindelijk nog minder voor betaald dan wij vroegen.

Gert wilde het materiaal samen met een personeelslid van Buil dit al in de auto leggen maar moest op Aart wachten die ging betalen. Het bonnetje werd bij de uitgang gecontroleerd door de security en een handtekening opgezet.

De spullen uitgeladen en nu naar richting Durban.Onderweg eerst nog langs Pinetown. Mirlin had hier een adres opgezocht voor de trampoline. Daar op de bestemming aangekomen geen bedrijf waar Mirlin heen wilde.De auto maar even parkeren en een broodje eten. Gert jr. ondertussen op zijn telefoon de foto maar bekijken . En ja hoor het klopte wel waar wij stonden. Gert jr. en Mirlinmaar even vragen aan de beveiliging vragen hoe of wat.Nu bleek dat wij een afspraak hadden moeten maken . Niet gedaan dus. Dan maar de gegevens achterlaten en hopen dat het bedrijf contact opzou nemen.

Nu door naar Durban. Daar hadden wij om 1 uur bij een taxistandplaats afgesproken.Wat een taxi’s en mensen zeg. Nu de bus nog ergens parkeren. Op aanwijzen van Gert jr. de bus ergens neergezet en wachten op Nanah. En ja hoor wij zijn echt in Afrika. Na een half uur wachten geen Nanah dus. Haar telefoon stond uit. Dan maar via Nonto communiceren.

Na veel heen en weer geappt te hebben, en lang wachten kwam ze om half 4 bij ons, en zijn wij naar haar huis gereden. Daar hebben Henriëtte en Mirlin de jurken gepast. Precies zoals het hoort te zijn. Het zit als gegoten, wat waren de dames daar blij mee. Pa moest natuurlijk een aantal foto’s maken, en zoals we deze vakantie al eerder hadden meegemaakt, moest de buurvrouw ook bij op de foto. En nog een andere vrouw vond het ook wel interessant om op de foto te gaan.

Na de fotosessie en afscheid genomen te hebben, zijn we naar het strand gegaan. Het was ondertussen al wat donker geworden. Sommige marktkraampjes waren al opgeruimd en de verkopers waren al naar huis. Maar we hebben toch wat souvenirs kunnen komen. Daarna weer heerlijk gegeten bij de Spur. Rond 21.15 waren we thuis. Toen nog gauw dewas even ophalen bij Spongille. Die had de was allemaal netjes opgevouwen en in de wasmand gedaan. Wat een topper.

Nog gezellig een biertje en rosé en daarna heerlijk slapen.

Corry

Weer 2 goed bestede dagen, geweldig !! Groetjes.

Johan en Jannie

Het Afrikaanse wachten komt ons bekend voor.?
Leuk om jullie zo te volgen.

Didy

Geweldig jullie verhalen. Ik zou zo wel weer terug willen.