zambia-zuidafrika.reismee.nl

GGA 2 dagen

Donderdag 8 augustus

Vandaag zijn Oom Arnoud en Sander naar de Drakenberg geweest aangezien zij deze nog niet hadden gezien. Hier komt een apart verhaal van. Papa en Mama zijn vanochtend naar de spar geweest in de plaats Camperdown. Deze spar is wat groter dan die in Cato Ridge. Hier is de aanbod van producten wat groter en de kwaliteit is wat beter. Deze ochtend heb ik onze rondavel beetje opgeruimd en het een en ander afgewast. Verder hebben we niet veel gedaan. ’s Middags kwam Chummy langs. Hem hebben wij een hele poos niet meer gezien en gesproken. Nadat we hebben bijgepraat en goede gesprekken te hebben gehad ging Chummy de rest van de kinderen opzoeken. Chummy werkt nu in een kerk in Johannusburg hij leert daar onder andere de mensen zingen. Hij is hier eventjes om daarna naar Durban te gaan waar hij een converance heeft van 3 dagen, waar hij onder ander de mensen ook leert zingen. Verder zijn wij ’s middags nog even bij Heather geweest en die kwam met het idee om ’s avonds voor de kids hier een filmavond de organiseren. Dat leek ons wel wat en daarom hebben wij nog even bij de Spar een aantal zakken chips opgehaald met wat drinken. ’s Avonds hebben wij de beamer klaargezet met de laptop eraan en hebben we een leuke film gekeken. Ze vonden het allemaal leuk en hebben ons bedankt voor de leuke film, het mooie voor ons is dat we dan ook goed contact hebben met de kinderen.

Vrijdag 9 augustus

Vandaag zijn wij met Zn allen de Valleys in geweest om aan Arnoud en Sander het huisje te laten zien dat Papa in 2010 gebouwd heeft met een grote groep. Sihle ging met ons mee omdat hij de weg wist naar het huisje. Nadat we hem hebben opgepikt bij de Spar zijn we die kant opgegaan. Eenmaal aangekomen bij het huisje hebben we weer kennis gemaakt met de familie. Moeders was aan het werken samen met de oudste zoon. Er waren wel andere vrouwen met een boel kinderen de was aan het doen.

We hebben voor hun een zak met 10 kilo rijst meegenomen. Ze wonen er nu met ongeveer 15 mensen. We hebben daar ook nog een ander huisje bekeken om het verschil te zien tussen een oud huisje en een nieuw gebouwd huisje door de mensen zelf.

Verder zijn wij nog bij een winkel geweest daar in de Valley om aan Arnoud en Sander te laten zien hoe daar de winkel eruit ziet. Het is een normale winkel alleen het enige verschil is dat alles achter een hekwerk zit en je zelf niks kunt pakken, de winkelbediende pakt alles voor je. Hier hebben we een lekkere vetkoek gehaald. Vetkoek is een soort oliebol alleen iets groter. Ook hebben we nog even moeten tanken in de Valley omdat de tankstations bij Cato Ridge geen benzine meer had en wij de tank ook bijna leeg hadden. Toen we klaar waren met tanken hebben we Sihle bij hem thuis afgezet en zijn we weer teruggegaan naar GGA. Hier hebben we gelucht en zijn we daarna richting het vliegveld gereden om Arnoud en Sander weg te brengen.

Maar zoals vaker gebeurd hier, werd er gevraagd door twee Zulu vrouwen of ze niet even een lift konden krijgen. Dat was geen probleem. Eentje wou graag worden afgezet bij de Spar. De andere die moest ook richting Durban en die hebben we bij Durban afgezet bij winkelcentrum Pinetown. Natuurlijk waren ze allebei hartstikke blij dat ze mee konden rijden, want dat scheelde hun weer in de taxi kosten. Nadat we Arnoud en Sander hebben afgezet op het vliegveld en een goede reis hebben gewenst zijn we Zwah gaan zoeken, Wout Zn grote vriend. Hij was ook naar het vliegveld gekomen om met ons mee te reizen naar GGA. Eenmaal aangekomen op GGA zijn Wout en Zwah de bus gaan wassen aangezien deze smerig was door alle stof wegen hier en nog van Krugerpark. ’s

Avonds hebben we wederom genoten van een heerlijke maaltijd gemaakt in de keuken. En hebben we weer een filmavond georganiseerd voor de kinderen. Deze keer een film over dansen wat de dames wel leuk vonden.

Morgen gaan we met Zwah Nonto opzoeken, en moet de was worden gedaan.

roelof

ik lees met genoegen jullie verslagen hartelukke groeten roelof

Patricia

Goed bezig Wout ! Haha !