zambia-zuidafrika.reismee.nl

De valley

Woensdag 14 augustus

De mannen zijn vroeg op gestaan om te gaan beginnen met klussen. Deze dag hebben ze de wc’s en de kranen gerepareerd van de vrijwilligers. Daarnaast zijn ze weer naar de Built It geweest om opnieuw glas op te halen (één stuk glas was kapot gevallen dinsdag). Nadat de mannen dit hadden opgehaald, heeft Sbo Jilla het raampje gerepareerd.

Nadat dit allemaal was gerepareerd, hebben de mannen als laatste nog de kraan gerepareerd van de beveiliger, Kelvin. Hij had al een lange tijd amper water. Hier moest dus nodig wat aan gedaan worden. Gelukkig heeft hij weer koud water. Helaas doet het warme water nog niet aangezien de boiler kapot is. Misschien nog een klusje voor later als hier tijd voor is..

Henriëtte en ik (Mirlin) hebben de hele ochtend een beetje toezicht gehouden op de mannen of ze hun werk wel goed deden. Daarnaast hebben we ook nog wat tijd vrijgemaakt om de was weg te werken. Al met al een ochtend waar me met ze allen goed bezig zijn geweest.

’s Middags stond op de planning om naar Sbo Zungo te gaan in de Valley. Hij zou ons om 12:00 (Afrikaanse tijd) ophalen. Rond een uur of half 1 kwam Sbo Zungo aan op GGA. Hier hebben we met z’n allen de lunch van Mama Shereen gegeten, (zoals altijd weer erg lekker). Hierna zijn we de auto ingestapt. Gert jr. stapte bij Sbo Zungo in de auto. De rest ging in de bus.

Sbo Zungo reed voorop op weg naar zijn huis in de valley. In de valley zie je veel verschil; best grote huizen met een groot hek er om heen, en daarnaast een krot die met een zuchtje wind om kan vallen. Blijft een bijzonder gezicht. Na een stuk over het asfalt te hebben gereden, moesten we linksaf een zandweg op. Sbo Zungo met zijn Toyota Starlet kon hier prima doorheen. Wij met onze grote bus.. je raad het al. Helaas niet. De bus slipte door het zand en je kon niet vooruit komen. Gelukkig mochten we de bus bij zijn aardige buurman parkeren. Hierna zijn we een klein stukje te voet gegaan over het zandpad waarna we aankwamen bij zijn huis.

Sbo Zungo heeft samen met zijn familie een redelijk groot terrein afgebakend met verschillende stenen huisjes. Wij hebben zijn moeder en zijn zus mogen ontmoeten. Ook hebben wij het huisje gezien van Sbo Zungo. Sbo Zungo is een ‘Buisness man’. Hij verkoopt voor een bedrijf geurtjes, deodorant, bodylotion en make-up. Hier verdiend hij zijn geld mee.

Sbo Zungo had een heel programma voor ons gemaakt. Het eerste wat we gingen doen was naar de crèche waar zijn zoontje overdag zit. Hier gingen wij te voet naar toe. Eenmaal aangekomen kwamen bij een rondavel, geverfd in roze. De kindertjes zaten op de grond op een oud kleed. Nadat de juffen zich hadden voorgesteld begonnen de kindertjes te zingen. Ook had Sbo Zungo geregeld dat ze kindertjes nog voor mijn verjaardag gingen zingen. Dat was een erg leuke verassing.

Nadat Gert sr. wat leuke foto’s had gemaakt van de kinderen, zijn we naar de tuin van de crèche gegaan. De kinderen leren al op erg jonge leeftijd hoe je groente moet verbouwen. Daarnaast leren ze ook al dat ze niet met vreemde mannen moeten mee gaan en met betrekking tot seksuele intimidatie. Erg confronterend dat deze kindertjes van 3, 4, 5 jaar oud dit al moeten weten. Maar helaas wel de harde waarheid.

Nadat de kindertjes ons uitgebreid hun tuin hebben laten zien, was het weer tijd om terug te gaan naar de rondavel. Hier kregen wij dansles! Wout, Aart, Gert jr. en ik hebben de Zulu dans geleerd. Eerst hebben we mogen kijken hoe ze dit deden, daarna gingen we voor het echte werk.. ze hebben ons uitgebreid de pasjes geleerd. Na een half uur gestuntel begon het een beetje op te lijken. Het was wel lachen gieren brullen, maar wat hadden we het warm..

Na onze dansles en afscheid te hebben genomen van de kindertjes, zijn we terug gegaan naar het huis van Sbo Zungo. Hier werden we uitgenodigd om wat te eten en te drinken. We kregen Cola, vetkoek (een oliebol XXL) en een stuk worst. Zijn moeder had dit voor ons klaargemaakt en het was heerlijk. Natuurlijk als een echte ‘buisness man’, heeft hij ons ook nog wat geurtjes en bodylotion verkocht.

Nadat we alles naar binnen hadden geschoven, was het tijd om terug te gaan naar de stichting. Hij vroeg ons alleen of wij naar zijn zus haar huis wouden gaan, om zijn andere zus te ontmoeten. Zo gezegd zo gedaan. Ze vroeg of we 5 minuutjes de tijd hadden om even te kletsen. Dat kon wel natuurlijk.

Eenmaal aangekomen bij haar huis, bleek dat ze een hele braai (barbecue) aan het organiseren was voor ons. De koe was namelijk al geslacht en die lag al op de braai. Ze nodigde ons uit om mee te eten. Helaas kon dit niet aangezien we mama Shereen hadden beloofd dat we op de stichting zouden eten. Maar we wilden wel graag een stukje proeven. Eenmaal in hun rondavel, heeft haar broer veel foto’s met ons gemaakt. Het is blijkbaar erg uniek dat er Europeanen over de valley rondlopen. Ze vonden het maar erg gezellig.

Nadat we een compleet been van de koe op tafel hadden gekregen, samen met wat cola en Zulu brood, kregen we ook nog een ander stuk vlees wat erg lekker was. Het werd al donker, dus het was tijd om terug te gaan naar de stichting. De 5 minuten was blijkbaar ook ‘Afrikaanse tijd’ aangezien het wel bijna een uur duurde.

Eenmaal terug op de stichting hebben we wat later avond gegeten.. we waren nog erg vol van al dat eten wat we die middag hadden gekregen. Rond een uur of half 8 zijn we naar de kantine gelopen om de kinderen te helpen met hun huiswerk. Rekenen vinden de meesten erg moeilijk. Hier hebben we ze bij kunnen helpen. Ze waren hier erg blij mee!

Arnoud Odink

Mooi verhaal Merlin. Nu ik de valley heb gezien kan ik het verhaal levendig plaatsen. Mooi!