zambia-zuidafrika.reismee.nl

Hammersdale + diner

Donderdag 15 augustus

Ook vandaag gingen de mannen vroeg uit bed (behalve Gert jr.) om te klussen. Om 7 uur waren ze al uit de veren. Gert jr. lag toen nog lekker te maffen. Nadat iedereen zich had gedoucht en een stuk stoette naar binnen had gewerkt, zijn de mannen vertrokken om te gaan klussen. Uiteraard hebben Henriëtte en ik (Mirlin) weer uitgebreid toezicht gehouden. Daarna zijn wij begonnen om onze rondavel schoon te maken.

Rond half 12 kwam Nanah bij ons op visite. Nanah maakt eigen kleding, waaronder jurken, tops, shirts en pakken voor mannen. Natuurlijk wilden Henriëtte en ik wel graag een jurk uitzoeken. Nadat we op haar tablet de jurk hadden uitgezocht, ging Nanah onze maten op nemen. Hierna heeft ze ook nog een 'shirt' aangesmeerd bij Gert sr. Hij kon natuurlijk niet weigeren. Nadat alles rond was, hebben we met haar middag gegeten en zijn we vertrokken naar Hammersdale.

Nadat we Nanah hadden afgezet in Hammersdale, zijn wij naar het lokale winkelcentra van Hammersdale gereden. Hier zijn we wat winkeltjes in geweest en hebben we boodschappen gedaan bij de SPAR. Nadat de benodigde boodschappen binnen waren, zijn we weer vertrokken naar de stichting. Vandaag zouden we namelijk gaan eten met de kids! We hadden namelijk eerder deze week eten gekocht voor de kinderen om dit deze avond samen op te eten.

Eenmaal aangekomen op de stichting, konden we de lekkere geur van het eten al ruiken. We kregen al best wel trek! Rond 6 uur was het eten klaar. We zaten samen met alle kinderen rondom een lange tafel te genieten van het eten. Mama Shereen had kip, aardappels, pompoen, groente en rijst klaar gemaakt. Wat vonden de kinderen het lekker! Wij hebben ook heerlijk van het eten gegeten.

Nadat iedereen zijn of haar bord leeg had gegeten, had ik nog een verassing voor ze. Aangezien ik van de week jarig was, wilde ik de kinderen graag trakteren. Dus ik had 2 grote bakken met ijs gekocht. De kinderen begonnen helemaal te glunderen. Nadat alle kinderen, inclusief het keukenpersoneel een ijsje had opgegeten, wouden de kinderen graag een speech geven en voor ons zingen. Marcus (1 van de ouderen) heeft de speech gegeven. Daarna kwamen alle kinderen op het podium om voor ons te dansen en te zingen. Later kwam 1 van de oudste dames nog naar ons toe om ons te bedanken voor het lekkere eten. Ze vertelde dat het lang geleden was dat iedereen met een volle maag naar bed ging. Nogmaals weer confronterend..

Hierna was het tijd om op te ruimen. Ik heb Amanda geholpen met de mega afwas. Nadat deze klaar was, zijn wij samen met Amanda en nog een aantal andere kinderen naar onze rondavel gegaan. Hier hebben wij nog gezellig koffie gedronken en gekletst. Het was al met al een mega gezellige avond.

Jan

Ha Mirlin, het enthousiasme spat van je verhalen af. En ik lees soms ook hoe dubbel dingen kunnen zijn. Dank je wel, mooi om te lezen!

Groet, Jan