zambia-zuidafrika.reismee.nl

Vaccinatie

De benodigde vaccinaties zijn gehaald. Al weken eerder een afspraak gemaakt en nu was het zover. We mochten ons melden bij de huisartsenpraktijk aan de Floralaan. Daar kwamen we met z'n allen binnen, Gert Sr., Henriëtte, Gert jr, Aart en Wout. Stoere praat allemaal, totdat de arts ons kwam halen. Daar werd besproken welke prikken we moesten hebben. Gele koorts was niet noodzakelijk, 'Gaan we dus niet doen', zegt Gert jr., met een blijde lach op z'n gezicht .

Daarna werd per persoon gekeken wat voor vaccinatie hij / zij nodig had. Gert jr. en Aart moesten DTP. Oei zegt Aart, das met een lange naald, waarop Gert jr. wat bleekjes ging kijken. Nadat het voor iedereen duidelijk werd wat voor prik hij / zij moest krijgen kwam de vraag: Wie gaat eerst? Pa offerde zich op en ging als eerste. Daarna Gert jr. 'Ik heb me maar op de weegschaal geconcentreerd, die zag ik staan.' Anders was het denk ik niet goed gegaan. Maar achteraf viel het hem wel mee. 't Was niks.

Nadat iedereen zijn / haar vaccinaties gehad heeft, werden al flinke oefeningen gedaan, om geen zere armen te krijgen. Daarna kregen we nog een voorlichting over het e.e.a. hoe om te gaan met buikgriep etc. We krijgen nog een malaria recept mee en kunnen weer gaan.

Een aantal jongens had 's avonds nog wat last van een zere arm, maar dat ging verder wel goed.

Kortom, we hebben weer veel lol gehad bij de arts en zijn weer een stapje dichterbij onze reis.

Nu nog de ticket boeken voor Livingstone naar Johannesburg en vervoer van Johannesburg naar Durban, en dan kan de reis beginnen.